SP wil aanpak leegstand
SP wil aanpak leegstand
Zaterdag 8 juni jl. was er in BN/DeStem te lezen dat de leegstand van kantoren in Breda is nog nooit zo groot geweest, wat niemand zal verbazen. Maar liefst 125.000 m² kantoorruimte staat leeg en het eind is voorlopig nog niet in zicht. Ook in Via Breda moeten, als het aan het college ligt, weer vele duizenden vierkante meters kantoor komen. Nieuwe huurders staan nog niet in de rij en de verhuizing van de rechtbank en belastingdienst naar het stationsgebied zullen direct leiden tot nog meer leegstand in het centrum van de stad. Voor de SP hoogste tijd om nog eens onze plannen voor de aanpak van leegstand onder de aandacht van het college te brengen!
Woningen in het leegstaande kantoorpand aan de Oude Vest (Illustratie Bas Maes)
Aan het begin van deze regeerperiode is het college ambitieus van start gegaan om - mede samen met de SP – het transformeren van leegstaande kantoren naar woonruimte te onderzoeken. Wethouder Bergkamp gaf destijds aan te vertrouwen op de medewerking van pandeigenaren. Bij de tussentijdse behandeling van de Woonagenda dit voorjaar bleek dit ijdele hoop. Veel initiatieven sneuvelen vanwege de onwelwillendheid van pandeigenaren. Wat de SP betreft is het tijd voor een instrument wat tot op heden is blijven liggen: de Leegstandverordening.
Op 1 oktober 2010 is de Wet kraken en leegstand van kracht geworden. De Wet kraken en leegstand biedt gemeenten een aanvullend instrumentarium om leegstand van niet-woonruimte – dus ook kantoren - aan te pakken. Met de nieuwe wet kregen gemeenten namelijk de mogelijkheid een Leegstand-verordening vast te stellen. De Leegstandverordening kan de volgende drie onderdelen bevatten:
I. Een meldingsplicht leegstand kantoorpanden en winkelruimte, die eigenaren verplicht de leegstand van bepaalde gebouwen te melden. Deze kan vergezeld gaan van een bestuurlijke boete of een dwangsom;
II. Het invoeren van leegstandoverleg onder regie van de gemeente met de eigenaar en eventuele belanghebbende partijen. Dit overleg mondt uit in een Leegstandbeschikking;
III. De verplichtende voordracht, waarmee gemeenten gebruikers voor het leegstaande gebouw kunnen voordragen aan de eigenaar. Hiervan kan sprake zijn wanneer het leegstand overleg niets heeft opgeleverd.
Dit brengt de SP tot de volgende vragen aan het college van B&W:
1. Bent u met de SP van mening dat de leegstand van kantoren een groot maatschappelijk probleem is maar bovendien kansen biedt om aan de grote vraag naar betaalbare ouderen-, studenten- en starterswoningen te voldoen?
2. Bent u dan ook evenals de SP van mening dat het college er alles aan moet doen wat binnen haar mogelijkheden ligt, om de regierol op te pakken? Indien nee, hoe ziet u het dan voor zich dat de leegstand af zal nemen?
3. Wat is de reden geweest tot op heden af te zien van een Leegstandsverordening ondanks dat de Wet kraken en leegstand die mogelijkheid al sinds 1 oktober 2010 biedt?
4. Bent u met ons van mening dat na drie jaar zonder noemenswaardig resultaat, de tijd van vrijblijvendheid voor pandeigenaren voorbij is en men mee moet werken aan een oplossing voor de oplopende leegstand?
5. Bent u gezien de alsmaar oplopende leegstand en het uitblijven van concrete resultaten op het gebied van transformatie, bereid een Leegstandsverordening in te voeren?
6. Indien u nog niet bereid bent een verordening in te voeren, is er dan sprake van een bovengrens tot hoever u de leegstand op laat lopen alvorens een verordening in te stellen? Indien ja, wat is die bovengrens?
7. Bent u bereid een bovengrens aan leegstand te hanteren zodat eerst kantooroppervlak uit de markt genomen moet worden – bij voorkeur door transformatie – alvorens er elders nieuw gebouwd mag worden?
8. Bent u evenals de SP van mening dat een Leegstandsverordening de gemeente ook een sterke regierol geeft van waaruit de zogenaamde ‘versnipperde leegstand’ aangepakt kan worden. Indien nee, waarom niet?